Quote of The Day

Quote Of The Day
~Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberianNya (Ali-Imran:8)~

Wednesday, August 18, 2010

: Kuih Raya :

Semalam and the day before semalam (or shall I say kelmarin and kelmarin dulu, hahaha...~quote : Aleya) I made myself a kuih raya. Kuih Siput u olls...

Actually, not me per se, it is me and my gang team up for a Raya operasion, to bake and to cook rendang. Rendang Kerang lagi...which I have not heard off. Kelmarin dulu we started doing Kuih Siput, easy but tiring. Just fry the dough, tapi bab nak jadikan dia diput tu yang leceh. Naik melecet tangan aku ni ha, ditambah pula dengan sakit belakang ni, akibat duduk berteleku dok buat kuih siput tu la. Kelmarin dulu, hasilnya agak hangus dan sedikit manis dari yang sepatutnya, tapi kelmarin (semalam) punya sedap. Lemak lemak, manis manis serta rangup. Pastu tadi aku call mak aku, mintak resepi Chocolate Chips Cookies, terkezut gakla mak aku dengar aku buat kuih. Hehehe...nanti adik bagi mama 1 balang ek. Kalo sedap, next year boleh buat lagi.

Semenjak aku tinggal Kajang nih, macam macam aku dah reti...dalam bab bab masakan la. Masak nasi ayam lazat, nasi tomato, lauk pauk, yang paling best ni la, buat kuih. Pastu kan, aku macam dah makin rajin masak pulak. Best tu masak, lebih lebih lagi bile orang makan masakan kita.

Tahun ni, rancangnya nak buat 4 jenis kuih, kuih siput, kuih popia nestum, biskut cornflakes dan biskut chocolate chips. Pastu, nak buat rendang kerang...fuuhh..(eh, kan dah bagitau tadi!). So mallam ni, sambung lagi la sakit belakang dan melecet jari, continue buat kuih siput. Nak post gambar kuih macam segan, sebab tak berapa nak cantik kuihnya...ala, janji sedap di makan sudah...

No comments: