Quote of The Day

Quote Of The Day
~Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberianNya (Ali-Imran:8)~

Tuesday, August 10, 2010

: 1st Ramadhan :

Today is the first day of Ramadhan and I am fasting. Huurrmm...now is only 8.45am and my throat starts feeling thirsty. Aku ni dahla jenis memang minum air banyak, takpelah...cuci perut, cuci usus. Cuci jiwa, cuci hati...

Actually, puasa ni ade 3 jenis (chewahh...macam nak bagi lecture pulak) Puasa umum, puasa khusus dan puasa khusus dari khusus.

Puasa Umum
Puasa umum ni (eh, kenapa cakap melayu pulak?) lebih kurang puasa yang kite semua tengah buat ni lah...just puasa haus dan lapar sahaja. Hadith Rasul tuh, siapa yang berpuasa (umum) takkan dapat apa apa, hanyalah lapar dan dahaga. Jadi oleh itu, kenalah kita memantapkan ibadah puasa kita dengan puasa khusus dan khusus dari khusus pulak...Apa itu puasa khusus?

Puasa Khusus
Puasa khusus ni islah bila kite berpuasa jiwa kita lah...puasa makan, minum, pandangan, perbuatan, niat, semualah...Ianya lebih kepada penyucian jiwa dan hati kita dari berbuat perkara perkara yang boleh membatalkan puasa kita itu. Memangla bila kita cakap puasa jiwa, dengar macam senang je sebab just jaga mulut dan telinga...tapi sebenarnya susah. Detailing tu yang susah...Nak kena monitor atas apa yang kita perbuat dan cakap, barulah puasa kita tak sia sia.

Puasa Khusus Dari Khusus
Ini lebih kepada puasa jiwa jugaklah...tapi lebih mendalam. Adalah 6 items under puasa khusus dari khusus ni, which i can't remember and i did not bring the notes to jot here...nanti esok aku update ok. Boleh?

Bersambung esok...

Eh eh...btw, Selamat berpuasa dan selamat berbuka to all. Semoga ibadah kita diberkati Allah SWT. Amin.

No comments: